Potrawy gotowane na parze – zdrowe i smaczne

Coraz częściej odchodzimy od smażenia rozmaitych produktów, ze względu na wysoką kaloryczność tak przyrządzanych posiłków. Potrawy gotowane na parze to świetna alternatywa. Początkowo może się wydawać, że tak tworzone kompozycje smakowe, z prawdziwym smakiem mają niewiele wspólnego. W niedługim czasie możemy się jednak przekonać, że wystarczą zioła czy kostka rosołowa dodana do wody, by warzywa i mięso gotowane na parze, smakowały wyśmienicie.

Potrawy gotowane na parze – jak to zrobić?

Do wyboru mamy dwie opcje. Kupno specjalnego koszyczka, który umieszcza się w tradycyjnych garnkach bądź zakup parowaru. Ta pierwsza opcja jest zdecydowanie tańsza, ale wymaga od nas nieco więcej uwagi i czasu, poświęcanych przyrządzaniu potraw. Parowar w pierwszej chwili wydaje się być drogi. Jest to jednak jednorazowy wydatek. Praktycznie inwestycja w nasze zdrowie. Finalnie potrawy gotowane na parze, z pomocą koszyczka umieszczonego w zwykłym garnku czy też parowaru, przyniosą sporo korzyści naszemu organizmowi.

Przede wszystkim potrawy przyrządzane z pomocą pary, zachowują maksimum swoich walorów smakowych oraz wartości odżywczych. Jarzyny gotowane w tradycyjny sposób, tracą mnóstwo witamin i mikroelementów. Wylewamy jest wraz z wodą podczas odcedzania. Przykładowo dochodzi do nawet 70% strat witaminy C, podczas gdy gotowanie z pomocą pary, ogranicza te straty do 40%.

Różnego rodzaju produkty spożywcze przygotowywane na parze, stają się smaczniejsze. Zyskują na soczystości. Mięsa są wilgotne, a nie tak suche, jak to się dzieje podczas pieczenia. Żywo zielony brokuł podczas gotowania w sposób tradycyjny, traci sporo ze swojego smaku, a jego kolor blednie. Przyrządzany na parze jest pyszny, pełen wartości odżywczych i wciąż soczyście zielony.

Jak gotować na parze

Jeśli mamy już w swojej kuchni parowar, dobrze jest zastosować się do kilku wskazówek. Dzięki nim gotowanie będzie proste i przyjemne, a potrawy faktycznie smaczne i wartościowe oraz zdrowe.

Potrawy gotowane na parze wymagają odmiennej ilości czasu, w zależności od produktów, które stosujemy. W parowarach mamy zwykle kilka poziomów, by móc za jednym razem przyrządzić kompletne danie. Warto jednak korzystać z jednego poziomu, jeśli nie mamy pewności, jakiego czasu na gotowanie na parze, potrzebują konkretne produkty spożywcze.

Na parze można przyrządzić właściwie wszystko, poza grzybami, które puszczają zbyt dużo wody. Potrawy stają się niezwykle smaczne, jeśli wcześniej je zamarynujemy, a do wody dodamy na przykład kostkę rosołową.

Produkty należy tak układać na konkretnych poziomach, by między nimi pozostawało trochę wolnego miejsca. W ten sposób para bez problemu przedostaje się na kolejne poziomy i gotowanie staje się szybsze.

Zalety i wady

Zalety stosowania parowaru bądź tradycyjnego sposobu gotowania na parze, są oczywiste. A co z wadami? Za te można uznać między innymi cenę urządzenia. Minusem może być również dłuższy czas przyrządzania potraw. Finalnie jednak potrawy gotowane na parze są mało pracochłonne, a na pewno zdrowsze i smaczniejsze.

Ocena

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge